Idéen till Made by Gotland föddes under förra året i samband med Almedalsveckan. Då möttes John Norrby och Johan de Verdier som nu är nybliven gotlänning. Då kom de på idén på en sida som lyfter fram gotländska formgivare på en gemensam portal. Projektet fick namnet "Made by Gotland" och under året startade de tillsammans ett aktiebolag med samma namn.

Inom kort kommer hemsidan att lanseras och under augusti kommer de att hålla i en releasefest för sajten.

– Det ska bli en e-shop, men inte på det sätt som man normalt ser en e-shop. Det ska kännas som ett magasin och vara en mötesplats för Gotland. Man ska vilja hänga hos oss. Vår sida ska vara levande och innehålla sköna storys om Gotland och dessformgivare. Vi ska göra allt för att boosta Gotland så mycket som det bara går, säger Magdalena Björnsdotter som tillsammans med John Norrby och Johan de Verdier arbetar med projektet.

De har valt ut 15 gotländska formgivare som från start kommer att finnas med på sajten. Därefter kan fler komma att ansluta till sajten som ska marknadsföra ön internationellt.

– Vi ska sälja det bästa ön har från inredning, form och design. Det är vad vi tycker är det bästa och det finns säkert människor som tycker annorlunda än oss. Vi gjorde en önskelista på 15 gotländska formgivare och alla dem finns nu med, säger Magdalena Björnsdotter.

De ser länder som Holland, Japan, Danmark, Frankrike och Tyskland som bra marknader för gotländska produkter.

– Främst kommer sociala medier att vara den kanal som vi vill nå ut i. När vi kört marknadsföring på Instagram har vi märkt att japaner klickar väldigt mycket och är nyfikna på oss. Det är många där som gillar Gotland och Sverige, säger Johan de Verdier.

John Norrby säger att det även kan bli butiker runtom i världen – men det är inte det första steget för bolaget.

– Vi kommer ta det efterhand. Då kan det bli en pop up-butik eller showroom där vi visar upp våra produkter och sedan får man beställa det på vår hemsida, säger han.