Visit Sweden har producerat en serie av reklamfilmer för Sverige under temat: "What's up with Swedish design" där en av filmerna bjuder på en stor del Gotland. Det är företaget Cake som med sin elmotorcykel Kalk uppmärksammas, och då de både har sin testbana på Gotland och planerar att flytta stora delar av verksamheten till ön, visas mycket Gotland upp i Visit Swedens film.

– Det är en kampanj som ska gå runt jul, men det går att se filmerna redan på Youtube, säger Stefan Ytterborn, vd för Cake.

LÄS MER: Prisat företag vill flytta till Gotland

Artikelbild

| Stefan Ytterborn som är VD på Cake har blivit intervjuad i Visit Swedens film om svensk design och innovation.

Filmen handlar om företaget och deras innovation, men med mycket Gotlandsbilder blir den indirekt reklam även för ön.

– Det är en specialfilm som Visit Sweden har gjort, som råkade ha mycket fokus på Gotland. Vi har ju vår naturliga koppling till Gotland, men vi visste inte att det skulle bli så mycket Gotland i filmen. Utifrån Gotlandsperspektivet är den skitbra, säger Stefan Ytterborn.

Delar av Visit Swedens film är tagna ur Cakes egna marknadsföringsfilm som även den är inspelad på Gotland. Och många klipp visar terrängkörning i Gotländsk natur. Något som kan vara väldigt känsligt.

– Vi har kört på mark där vi känner markägarna, och har meddelat dem att det är en engångsförseelse. Vi har för avsikt att förlägga vår endurokörning i anslutning till cykelbanorna kring Slite, säger Stefan Ytterborn.

Han är tydlig med att de inte propagerar för otillåten terrängkörning.

– Vårt budskap till omgivningen är att respektera lokal lagstiftning, så vi är inte för att vara ute och fulköra i skogen, det är inget som vi överhuvud taget stöttar eller propagerar för.