Destination Gotland har under flera år tagit fram reklamfilmer som ska marknadsföra Gotland. Den mest kända är kanske succén med "Gotland – jorden runt på en ö" som följdes upp av förra sommarens reklamfilm där familjen Wahlgren bland andra medverkade.

– Det var aldrig tänkt att vi skulle göra en fortsättning på den kampanjen. Det är den här kampanjen som vi har fokuserat på och haft tid att jobba igenom, säger Karin Pettersson, tillförordnad marknadschef vid Destination Gotland.

Nu kommer de att lansera en helt ny kampanj som ska marknadsföra Gotland och under veckan har de bland annat spelat in på Själsö, Kyllaj i Hellvi och på torsdagen var man på restaurang Surfers i Visby innerstad. Enligt Karin Pettersson siktar man nu på att mer visa upp det verkliga Gotland. Till sin hjälp har man tagit familjen Johansson som bland annat driver Själsö bageri samt företagaren och entreprenören Sanna Dackmo som i två olika filmer ska berätta om sina liv på ön.

Artikelbild

| Inspelning inne på Surfers.

– Det här bygger på att vi vill hitta ett koncept som handlar mer om verklighet än en fiktiv historia. Vi vill beskriva Gotland som vi ser det, säger Karin Pettersson.

Den nya kampanjen har Destination Gotland tagit fram tillsammans med byrån House of Friends och kommer alltså vara något som man ska arbeta efter i framtidens kampanjer.

– Vi kommer att fortsätta utveckla konceptet och vill hitta människor med olika historier från ön, säger Karin Pettersson.

Hon säger att det är många som kanske kommer jämföra den här kampanjen med "Gotland – jorden runt på en ö", som blev en jättesuccé.

Artikelbild

| Karin Pettersson, tillförordnad marknadschef, här tillsammans med regissören Robert Andersohn.

– Vi vill komma åt mer emotionella värden och verkligheten som finns bakom den här gången. Vi blir hela tiden jämförda med "Jorden runt på en ö" och den har verkligen varit jättelyckad. Men det här blir ett sätt att komma åt verkligheten mer och förhoppningsvis berör det mer, säger Karin Pettersson.

Filmerna kommer troligen att sändas för första gången under våren 2018.

Artikelbild

– Det här är en väldigt påkostad produktion och framöver kan det bli mer budgetversioner med samma koncept. Det här är ett nytt helhetsgrepp som vi nu tar och ska fungera både viralt och i köpt media, säger Karin Pettersson om inspelningen av den nya reklamfilmen.