På Isola Bella på Södra Kyrkogatan började man redan förra året med en avgift – 595 kronor – för varje person som inte dyker upp till sitt bokade bord. Och i år är restaurangen extra noggrann med hur bokningar genomförs. De kan inte göras enbart på telefon, eftersom man vill ha bättre koll på den som bokar.

– Förra året var vi kanske inte tillräckligt tydliga, eller så har folk lärt sig. Men hittills har vi bara behövt ta ut avgiften en gång under hela veckan, säger Nenad Egic, ägare till Isola Bella.

Emma Backlund är hovmästare på Surfers i Visby. Där har de diskuterat att införa en avgift för bokningar som inte dyker upp, men det har ännu inte genomförts.

Artikelbild

| G:a Masters är en av de krogar som haft problem med bokningar som inte dyker upp.

– Vi ringer och bekräftar bokningarna varje dag, för att ta reda på om gästerna kommer. Vissa dagar svarar alla, andra dagar ingen, säger hon.

När det gäller Almedalsveckan bokas vissa av borden enligt Emma Backlund i väldigt god tid. Men det behöver inte innebära att gästerna sedan kommer.

– Det finns företag som om bara några dagar kommer att boka inför nästa års Almedalsvecka. Men sen kan de ändå ringa dagen innan och säga att de tyvärr inte kan dyka upp, säger Emma Backlund.

Gabriel Sahlin äger G:a Masters på Södra Kyrkogatan, som också har en avgift för de som inte dyker upp. Sedan några år har krogen dessutom bojkottat ett flertal stora pr-byråer, eftersom de enligt Gabriel Sahlin bokade flera platser varje dag och sedan inte dök upp.

Artikelbild

| Emma Backlund är hovmästare på Surfers.

– När det gäller kommuner, myndigheter eller mindre företag brukar det aldrig vara några problem. Men de där pr-byråerna strular jämt, säger han.