Pigge Werkelin, grundare till Gotlandsbåten, är inte förvånad över att antalet gästnätter minskade på Gotland under fjolåret. Han hade själv räknat på en ungefär liknande minskning.

– Det är kapaciteten till och från Gotland som är viktig att diskutera för utvecklingen inom näringen. Det fanns mindre kapacitet i år och då blir effekten av det på det här sättet. Det är sådana här saker som är viktiga att diskutera och det är inte priset som är så jädra viktigt, säger han om siffrorna från Tillväxtverket som visar att antalet gästnätter på Gotland minskat under 2017.

Han menar att Destination Gotland borde vara mer öppen med statistiken kring hur många som har rest med dem.

Artikelbild

| Christer Bruzelius, Destination Gotland.

– Ett problem på Gotland är att vi får siffror från Tillväxtverket och från flyget. Vi får också siffror från båten men när det inte går bra levererar man dem inte och skyller på kalendereffekter. Då är det också svårt att få fram siffror, säger Pigge Werkelin.

Han har fått uppgifter på att antalet resenärer ska ha ökat med Destination Gotlands linje från Västervik till Visby. Men att linjen inte gett utdelning gällande antalet gästnätter.

– De har haft en bra beläggning där, men det har framförallt varit dagspassagerare som åkt över till Gotland, säger han.

Christer Bruzelius, vd Destination Gotland, vill inte koppla nedgången i antalet gästnätter förra året till att Gotlandsbåten inte var i trafik. Det är en koppling som andra får göra.

Artikelbild

| Pigge Werkelin menar att det finns utrymme för en konkurrent till Destination Gotland - men då måste näringen ställa sig bakom och hjälpa en konkurrent.

– Min uppfattning är att vi gjorde allt för att locka lika många passagerare under fjolåret som vi hade 2016 tillsammans med Gotlandsbåten. Under högsommarveckorna nådde vi ungefär samma antal resenärer som vi hade tillsammans med dem, säger Christer Bruzelius.

Han säger att Destination Gotlands målsättning är att ha en fortsatt tillväxt i antalet turister som väljer att besöka Gotland – det trots fjolårets tillbakagång. Företaget kommer att satsa hårt på att locka fler utländska besökare.

–  Vår absoluta målsättning är att vi ska fortsätta med en bra tillväxttakt och det är spännande att antalet utländska besökare ökar. Vi siktar på att nå ut ännu mer även på tyska, danska och norska marknaden. Att öka antalet utländska turister blir en viktig del i det strategiarbete som Region Gotland håller på att ta fram. Det är viktigt att vi hittar nya besökare från de utländska marknaderna och att fler kommer hit utanför den absoluta högsäsongen på Gotland, säger Christer Bruzelius.

Pigge Werkelin säger att han tror att Gotland kan se fram emot en bra sommar rent turistmässigt om Destination Gotland kör med tre större fartyg och ett mindre fartyg under sommaren. Gotlandsbolagets starke man, Eric D Nilsson, har nämligen sagt att Destination Gotlands nya fartyg lär sättas in i trafik till sommaren.

– Sommaren som kommer lär bli fantastisk för Gotland. Med den kapacitet som kommer att finnas tvingas man att ha schyssta priser för att styra människor till andra resdagar. På söndagarna kanske de kommer höja priserna och ha lägre priser dagar som man inte reser lika mycket på, säger han.

Med tanke på den kapacitetsökning som kommer – skulle det finnas plats för en konkurrent i trafiken?

– Om näringen skulle bestämma sig för att stå bakom det, då skulle det inte kosta särskilt mycket. Men det är svårt med sammanhållningen bland de olika turismföretagarna. Vi har en begränsning att köra över folk och då måste alla slåss för de människor som körs över.