Bedragare använder telefon och offentliga uppgifter om gotlänningar för att lura dem på pengar. Hans Lydänge i Sjonhem blev uppringd av en man som utgav sig för att representera Handelsbanken.

– Han presenterade sig med att han ringde från Spärrservice som jobbar när banken är stängd. Han sa att någon hade försökt att ta ut 11 000 kronor på mitt kort i Danmark, säger Hans Lydänge.

Mannen läste upp Hans personuppgifter, adress och fullständiga personnummer, och ville sedan att han skulle logga in mot sitt bank-ID för att på så sätt bekräfta att han var rätt person.

Artikelbild

| Bankens råd är att hantera kontouppgifter som värdehandlingar.

– Mannen var väldigt påstridig, säger Hans Lydänge och berättar att mannen blev sur när han blev ifrågasatt.

Hans Lydänge är inte ensam att ha blivit utsatt för bedrägeriförsök. En 85-årig kvinna som GA pratat med blev nyligen uppringd av en person som utgav sig för att vara från SE-banken.

– Jag skulle ha tagit ut 20 000 kronor för mycket och hon ville att jag skulle logga in på internetbanken, säger kvinnan som genast fattade misstankar.

Hans Lydänge har precis fyllt 80 år och han är övertygad om att även han har blivit utvald efter ålder.

– De tar gamlingar som de tror är gaggiga, säger han och berättar att han efter samtalet försökte komma fram till polisen, och ringde GA för att försöka varna andra.

Att bedragaren hade skaffat sig tillgång till Hans fullständiga personnummer tycker hans känns obehagligt.

– Man finns med sina personuppgifter hos de här gangstrarna – det känns inte kul. Det skapar en olustkänsla när andra är ute efter att lura en och till och med ringer hem för att blåsa en, säger han.

Om Hans Lydänge hade följt bedragarens uppmaning är han övertygad om vad som hade skett:

– Han hade rensat kontot!

Olika former av bedrägerier har blivit allt vanligare, enligt Mats Olsson på Handelsbankens pressavdelning. Som bankkund finns det skäl att vara misstänksam.

– Vi ringer aldrig upp och ber kunder logga in på det sättet. Blir man misstänksam ska man lägga på telefonen och själv ringa sin banks kundtjänst och kontrollera uppgifterna, säger han.

Mats Olssons råd är att vara försiktig med bankinloggningar och koder.

– Man ska betrakta sina personliga koder som konfidentiell information. Att lämna ut dem är som att lämna sina nycklar till någon förbipasserande, säger han.