Företaget har redan fått flera priser för sin design, men när elmotorcykeln åter prisades – som "Best of best" under den stora bilmässan i Paris så var det en utmärkelse som smällde högre.

– Det är kul att fordonsbranschen äntligen har vaknat, säger vd:n Stefan Ytterborn.

Han befinner sig närvarande i USA, det gäller att smida medan järnet är varmt.

Artikelbild

| Elmotorcykeln på testbanan.

– Jag är i New York och träffar investerare, säger Stefan Ytterborn.

Det här är möten som kan få effekter på Gotland, företaget har en klar koppling till ön.

– Jag kom till Gotland för att göra lumpen på LV2 redan 1982/83. Sen är jag ju vindsurfare, så det har blivit en hel del tid på ön under årens lopp. Jag har lantställe på Hallshuk, säger Stefan Ytterborn.

Bolaget har redan sin testbana på Gotland.

– Försöken för mc med elektrisk drivlina började på testbanan.

Bolaget planerar att dra igång serieproduktionen av elmotorcykeln i januari nästa år. På sikt är det möjligt att produktionen hamnar på Gotland.

– Gotland är en mer naturlig plats än Stockholm att driva det här från. Ju fler delar av produktionen vi kan flytta dit, desto mer kommer vi att göra så, säger Stefan Ytterborn.

Om entreprenörens visioner förverkligas ska företaget ha omkring 100 anställda i Sverige om fem år.