NYHETSKOMMENTAR Frågan var inte om, utan när, som Almedalsveckan skulle få konkurrens.

Inte heller har det varit en fråga om utan när kostnaderna skulle överstiga värdet av att vara här för medier, företag och organisationer.

Nu har båda dessa saker inträffat samtidigt. Och eftersom syndaren ska vakna sent har Region Gotland först nu kallat till en workshop, som nästan kan liknas vid ett krismöte, för att rädda Almedalsveckan från att sakta – men säkert – tyna bort.

Trenden har varit tydlig de senaste åren, men accelererat efter 2017 då Region Gotland gjorde om prismodellen för markhyra. En god tanke var det säkert, men kanske inte med önskvärt resultat.

Istället blir listan över tidigare viktiga gäster som inte kommer eller drar ned budgeten till en bråkdel allt längre. Försäkringskassan, Migrationsverket, Försvarsmakten, Statistiska Centralbyrån och Stockholms universitet är bara några exempel.

Men även medierna omprioriterar. Vilken naturligtvis får en direkt effekt av bilden av Almedalsveckan, den som förmedlas till tittare, lyssnare och läsare runt om i Sverige och världen.

– Almedalsveckan är inte lika exklusiv i dag som tidigare. Politikerna håller sina sommartal runt om i landet och det finns andra sätt att driva politik. Sedan Järvaveckan startade inser vi att betydelsen av Almedalen börjar luckras upp, säger Eva Landahl, projektledare på Sveriges Television.

Nu är knappast Region Gotland ensamt att skylla för att kostnaderna blivit för höga. Våra hotell prisar ut sig med skyhöga priser om avtal om seminarier eller att man måste boka en hel vecka.

För att inte tala om privatuthyrarna, i synnerhet de med centrala hus och lägenheter, som passar på att ibland ta sexsiffriga belopp för en vecka eller några dagar.

Den workshop (krismöte?) som anordnas i dag är därför mycket välkommen. Det ligger i allas vårt intresse att göra vad vi kan för att behålla, bevara och utveckla Almedalsveckan mot framtiden.