Coop Gotland ökade sin omsättning med drygt 38 miljoner kronor till 448,7 miljoner kronor under 2018. Rörelseresultatet minskade från 3,9 miljoner kronor för 2017, till 2,3 miljoner för 2018.

– Vi har breddat kundbasen för att växa och ta marknadsandelar. Sju av nio butiker är omställda och det kostade förstås, säger Carl-Johan Stålhammar, vd, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Handelskrig på Stenhuggaren – men båda butikerna ökar

Med en försäljningsökning på 9,3 procent var Coop Gotland bäst inom koncernen under förra året. Koncernen fortsätter att växa på Gotland även i år. Siffror för det första kvartalet 2019 visar ett lyft på 7,6 procent.

– Det är jätteglädjande med tanke på att påsken är först i april och att vi möter tuffa jämförelsetal, säger Carl-Johan Stålhammar.

Under senare tid har han profilerat företaget genom satsningar, både på lokala råvaror och lokal rockmusik.

– Det räcker inte med bra butiker utan du måste sticka ut för att vinna slaget om kunderna. Vi har ökat investeringarna i medarbetarna. En utbildad, kunnig och tillmötesgående personal är avgörande, säger Carl-Johan Stålhammar.

Coop Gotland i siffror: Nettoomsättning 448,7 mkr (2018). 410,6 mkr (2017). Rörelseresultat 2,3 mkr (2018). 3,9 mkr (2017).