KOMMENTAR På Gotland är vi proffs på besöksnäring. Och konstigt vore det annars, eftersom vi är ett av landets absolut populäraste besöksmål.

Men bra kan alltid bli bättre, och den stora enkät som Gotlands Förenade Besöksnäring låtit genomföra är ett viktigt verktyg för att ytterligare kunna vässa vår kompetens inom den här viktiga näringen.

Jag förutsätter att undersökningen kommer att analyseras noggrant och även ligga till grund för gemensamma satsningar för att lyfta de bitar där vi se förbättringspotential, och inte tappa mark inom områden där besökarna är nöjda.

I den positiva änden konstaterar jag att lokalbefolkningen hyllas! Gotlänningar är trevliga, tillmötesgående och gästfria.

Besökarna tycker också att Gotland har mycket att erbjuda förutom sol och bad, och nästan alla ger ett överbetyg i hur nöjd man är med sin senaste vistelse. Familjevänligt, tryggt, och med mängder av intressanta kulturella upplevelser.

På minuskontot hittar vi inte heller några överraskningar. Gotland är dyrt. Eller upplevs i alla fall som dyrt, vilket i slutänden får samma konsekvens för ön som besöksmål. Dyrt att resa hit, dyrt att bo, dyrt att äta, och dyrt att gå på aktiviteter.

Vi som bor här har vant oss vid att glassen är dyrare under högsäsong, liksom maten och den kalla öl man vill skölja ned den med.

Priser på såväl färjor som flyg, boenden och restauranger har alltid varit en stor fråga, och den här undersökningen visar att den diskussionen bör fortsätta.

Men avslutningsvis det mest positiva, priser till trots: Nästan alla kan tänka sig att komma tillbaka inom två år, och kommer dessutom rekommendera andra att åka hit!