När grundaren Marie Wallebergs dotter fick eksem av vanliga blöjor föddes idén. Från kontoret i Hemse såldes de första tygblöjorna. I dag, 30 år senare, håller de elva anställda på att växa ur lokalerna i Visby och sortimentet har utökats med andra barn- och mammarelaterade textilprodukter.

– Det är för trångt. Vi har anställt tre sedan jag kom in och tre tjänster till är utannonserade. Jag tror att vi är arton inom tre till fyra år, säger vd Therese Lindström.

Första januari flyttar därför Imse Vimse in i 300 kvadratmeter lediga lokaler inne på den före detta kaserngården på Visborg.

Artikelbild

| I tiden. På väggen bakom Lena Hejdenberg, Meishuan Wong och Therese Lindström anges tiden i alla världsdelar. Kunderna finns i 57 länder.

Bakom framgången och nyanställningarna ligger lyckade satsningar på exportmarknaden. För en vecka sedan prisades Imse Vimse på företagardagen i Visby som Årets gotländska exportföretag.

– Vi säljer och finns i 57 länder runt om i världen. Men all administration och försäljning styrs här ifrån Visby, säger Therese Lindström och berättar om kunder på bland annat Påskön, Franska Polynesien och på Svalbard.

Tidigare jobbade företaget mot grossister för att sälja sina produkter. I dag säljs det mesta utan mellanhänder, direkt till kund via e-handel.

– Skandinavien, Tyskland, Frankrike och Spanien är viktiga för oss, säger hon.

Artikelbild

| Nytt. Anette Kahl och Therese Lindström har siktet inställt på den amerikanska marknaden.

Under det senaste året har det gotländska företaget omsatt nära 18 miljoner kronor.

– Vi har vuxit 25 procent och vi räknar med lika mycket nästa år, säger Therese Lindström.

Artikelbild

| Design. Sara Sjögren och Lise-Lotte Vigström jobbar med mönstret till nya produkter.

Bakom den ljusa tron på framtiden finns en helt ny lansering i USA. Till årsskiftet bildar Imse Vimse bolag i San Diego, för den amerikanska marknaden.

– Det kan bli hur stort som helst, säger hon och jämför med att en delstat som Texas ensam har mer än dubbelt så många invånare som Sverige.

Artikelbild

| Hållbar. David Sigrén är projektledare för företagets hållbarhetstänk.

Kontoret i San Diego kommer att ha lager och till en början en anställd.

– Det kan innebära nyanställningar här på Gotland, säger Therese Lindström och menar att produktionen för den amerikanska marknaden fortfarande kommer att styras från Visby.

Artikelbild

| Kunder. Meishuan Wong och Therese Lindström sköter kundkontakter via nätet.

En helt ny produkt finns också med i företagets treårsplan. I dag ligger all tillverkning i Lettland och i Turkiet, men den nya barnartikeln som ännu är hemlig är gjord i gotländsk lammull och kan tillverkas här.

– Det finns otroligt fint material på ön att jobba med. Det kommer inte att bli enorma volymer, snarare handlar det om kvalitet, säger Therese Lindström och menar att lokalproducerat för det gotländska företaget skulle innebära mycket ur hållbarhetsperspektiv och goodwill.

Hemligheten bakom framgången, tror Therese Lindström, ligger i ekologiska råvaror och ökad miljömedvetenhet. Om de stora internationella bolagen som tillverkar traditionella blöjor skulle satsa på samma sortiment, skulle det på sikt kunna bli ett hot mot Imse Vimse.

– Det finns konkurrenter, men jag bryr mig inte om dem. Vi ska göra vår grej så bra som möjligt, säger Therese Lindström.