Fast egentligen började det några år tidigare än i gymnasiet. När Robin var tio år sålde han glass på stranden i Brissund och tjänade en slant under de fyra år han höll på.

– Jag anställde kompisar som hjälpte mig. Varje dag gick jag ut på berget i Brissund, där jag växte upp, och kollade hur många som var på stranden. Sedan plockade jag med mig glass så att det skulle räcka för oss att sälja.

Vägen mot ett liv som företagare var utlagd. Robins föräldrar, Pia och Sven, har hjälpt sin son in i livet som företagare.

Artikelbild

| iVisby tryckeri har 21 anställda. Robin Malmqvist har varit vd i sju år.

– När jag skulle sälja glass ville jag själv förhandla om priset med Keges. Och det fick jag. Tycker att jag gjorde en lysande förhandling. Senare fick jag veta att pappa redan hade gjort upp vad jag skulle betala. Men det spelade ingen roll. Jag fick lära mig hur jag skulle göra. Det var det viktigaste.

På gymnasiet läste Robin samhällsprogrammet. Han valde en kurs i företagsamhet.

– Fantastiskt bra, i kursen ingår att starta ett företag, utveckla det, och sedan avveckla när det är slut. Du lär dig från grunden. För mig blev det en ahaupplevelse. Och jag ville bara ha mer efter det.

Tillsammans med sex kompisar sålde Robin nyckelband och erbjöd kunden att skriva en egen text. Då, 2003, var det något nytt. Nyckelbanden blev en succé. Robin gjorde lumpen. Och som nymuckad startade han sitt eget första företag, Gotlands Emballage. Robin hade upptäckt att det fanns ett förpackningsbehov inom industri- och gummibranschen, och kunde genom sitt nystartade företag, tillgodose de önskemålen.

Artikelbild

| Lasse Karlsson tar hand om en av tryckpressarna.

Efter det militära livet blev Robin återigen en hängiven UF-anhängare. Han har varit engagerad i styrelsen i tolv år, och tog för ett år sedan över som ordförande efter Elisabeth Kalkhäll, Gotlandshem. Dessförinnan var Per-Erling Evensen, Gotlandsbolaget, ordförande.

UF på Gotland växer sig allt starkare. För två år sedan valde cirka 100 gymnasielever kursen i företagande. Nu är det över 200.

Artikelbild

– Vi vill ha flest engagerade skolungdomar i Sverige. Dessutom ser jag det här som oerhört viktigt för Gotland. Det här är ett sätt att få flera ungdomar att stanna på Gotland. Kursen hjälper dem att komma in i hur näringslivet fungerar, säger Robin.

UF Gotland jobbar för att flera elever ska få gå kursen. Just nu är den bara öppen för vissa program. Men inte för programmen estetisk, bygg, VVS och el.

Artikelbild

– Eleverna som går de här programmen vill själva, men får inte. På fastlandet kan de välja företagarkursen. Men vi jobbar för att det ska bli så här också. I de här programmen finns det många blivande företagare, som vi måste ge chansen. Helst skulle jag vilja att alla i gymnasiet som vill får gå en kurs i entreprenörskap.

Sedan 2010 går det att läsa en grundkurs i företagande redan i årskurs nio. Den är grundläggande men handlar om viktiga saker som vad kostar en liter mjölk, vad är amortering, hur gör jag när jag köper en bostad till exempel.

Artikelbild

UF Gotland har två anställda, Nicoline Roswall och Adam Ladebäck, som finns som stöd för skolorna och eleverna.

Varje vår utses 15 vinnare i olika kategorier. Det mest prestigefyllda priset är årets UF-företag. De är sedan med i SM. Två gånger har Gotland vunnit, 1999 och 2000.

Artikelbild

– Vårt absolut mål är att vara bäst i Sverige på ungt företagande, säger Robin Malmqvist.

Robin driver alltså iVisby Tryckeri. Ett företag som hans föräldrar en gång startade. Han har varit vd i sju år, och förra året släppte hans föräldrar taget. Då tog Robin över företaget som ägare. Företaget har 21 anställda. Gotland är företagets primära marknad. Men 70 procent av kunderna finns på fastlandet.

Artikelbild

Almedalsveckan är årets viktigaste. Då jobbas det treskift i tryckeriet. Och iVisby har till och med ställt upp en ett mindre tryckverk inne på Wisby Strand, för att vara nära kunden under veckan.

Tryckeri är liksom alla branscher i ständig förändring. Att komma in i företagets lokaler på Bingebygatan är som att göra en historisk tryckeriresa. I de rymliga och ljusa lokalerna finns tryckpressar från 50-talet tillsammans med det allra senaste inom digital teknik.

– Hur konstigt det än låter kan 50-talsverken göra grafiska produkter, som det digitala inte klarar av, berättar Robin.

Robin är en entreprenör. Han går alltid och bär på tankar vad han ska göra, vad ska han utveckla. Så vem vet, på företagardagen kanske han släpper ett nytt projekt...

Artikeln kommer från det andra numret av magasinet Affärsliv.