Tillsammans med branschorganisationen Visita har Statistiska centralbyrån, SCB, tagit fram siffror för de svenska restaurangernas försäljning. De visar att branschen fortsätter att gå framåt. Den totala försäljningen på landets restauranger har ökat med 2,3 miljarder under årets första 6 månader, jämfört med samma period förra året. 

De restaurangtyper som går framåt mest är hotellrestauranger och så kallade nöjesrestauranger, där till exempel barer, nattklubbar och andra ställen som har drycken i fokus ingår. De kategorierna ökar med 4,6 respektive 8 procent under perioden januari-juni.

Siffrorna är nationella, men den gotländska krogbranschen går också bra, menar branschföreträdare på ön.

Artikelbild

| Magnus Larsson, ordförande för Gotlands krögarförening.

– Jag är helt övertygad om att vi följer samma trend, säger Magnus Larsson, som driver öns två McDonalds-restauranger och är ordförande för Gotlands krögarförening.

Hans bild är att Gotland ökat ännu mer än riket i stort, något som kan bero på att antalet besökare ökat de senaste åren, både tack vare den nya kryssningskajen och Destination Gotlands utökade kapacitet.

– Att vi får ett större underlag med fler besökare, det bidrar utan tvekan till att det går bra, säger han.

 

Menette von Schulman är vice ordförande för Visita Mellersta och driver S:t Clemens Hotell. Hon menar att de senaste årens uppgång har mycket med högkonjukturen att göra, men att ytterligare faktorer kan ha spelat in i år.

– Jag upplever att sommaren har varit väldigt positiv. Den svaga kronan spelar in, dels genom att vi får fler svenska besökare, dels genom att utländska besökare upplever det som mer prisvärt att gå på restaurang, säger Menette von Schulman.

Magnus Larsson på Gotlands krögarförening tror att Gotland kan stå starkt även om Sverige går in i en lågkonjunktur de närmaste åren.

– Jag tror att vi har ett intressant läge framåt och jag tror att ännu fler kommer att komma till Gotland, säger han.

Kärvare tider kan innebära att fler väljer bort dyra utlandsresor för att semestra i Sverige och då är Gotland ett attraktivt resmål med gott rykte, tror Magnus Larsson.

– När folk blir mer noggranna med vad de lägger pengar på tror jag att Gotland kommer att stå starkt.

 

Totalt uppgår de svenska restaurangernas försäljning till 135,7 miljarder kronor. Drygt 45 procent av försäljningen kommer från vanliga restauranger.