När spelmonopolet skrotades vid årsskiftet, om än med viss fortsatt statlig reglering, gav sig Svenska Spel direkt in på den ofta kritiserade nätkasinoverksamheten – som av experter brukar dömas ut som den spelform som orsakar mest spelberoende.

Annonseringen skulle vara måttlig, var den nya lagens intentioner, men civilminister Ardalan Shekarabi har inte varit imponerad och har därför hotat branschen med tuffare reklamregler. Att statens egna bolag går före är kanske därför inte så konstigt.

LÄS MER: "9 av 10 vill ha mycket mindre spelreklam"

Artikelbild

Även Svenska Spel har ökat sin reklambudget hittills i år, som en konsekvens av bland annat satsningen på nätkasino. Men för resten av året kommer nu reklaminvesteringarna att dras ner totalt sett, enligt kommunikationsdirektör Joakim Mörnefält.

Svenska Spel har inte hunnit bli någon storspelare på nätkasinon, där är de utländska bolagen betydligt större. Men Joakim Mörnefält vill inte berätta hur stor marknadsandel Svenska Spel har på nätkasino. Måhända är det ingen jätteförlust för den statliga speljätten att dra ner på ambitionerna för just den typen av spel.

Helst skulle Svenska Spel gärna se ett totalt reklamförbud för nätkasinon.

– Det borde vara hårdare regler för farliga spel, säger Joakim Mörnefält.

Enligt Svenska Spel stod nätkasinoreklamen för cirka 60 procent, eller 4,3 miljarder kronor, av all spelreklam under 2018.

LÄS MER: "Nätkasinon kan jämföras med heroin"

Någon som dock inte ger mycket för Svenska Spels beslut om att sluta med reklam för sin nätkasinoverksamhet är Dersim Sylwan. Han är general manager för Kindred Groups, där bland andra Unibet, Maria Carina och Storspelare ingår.

– Så länge alla Svenska spels produkter säljs under samma huvudmärke kan inte Svenska Spels utspel tas på allvar. Oavsett vilken produkt Svenska spel gör reklam för gör de reklam för hela sitt produktutbud. Reklam för Stryktipset drar kunder till samma sajt där casinospel erbjuds, skriver han i en kommentar till Dagens Media.

Han säger även att Kindred Groups inte kommer att ta samma beslut som Svenska Spel, utan att man kommer att fortsätta att fokusera på individuell riskbedömning och spelansvar.

LÄS MER: Deras hjärnor kidnappades av spel

Gotlands Tidningar har i en serie om fyra delar nyligen belyst problemet med spelberoende och nätkasinon. Bland annat uttalade sig Henrik Armus, ordförande i Spelberoendes riksförbund såhär.

– Det finns inget som kan leda till beroende som är så lättillgängligt som nätkasinon, de kan kickmässigt jämföras med heroin, sade han.

Henrik Armus sade även att han vill se en förändring vad gäller aggressiv reklam, en varningstext som i reklamen för alkohol och tobak.

– ”Det här är konkurrensutsatt” menar branschen, men jag läste upp ett brev för civilministern från en mamma vars son tagit livet av sig. Jag tror inte hon bryr sig om det är monopol eller på licens. Spel är inte bara glädje, min bild är den helt motsatta.

LÄS MER: Spelbranschen föreslår riktlinjer för reklam