En svag julhandel var droppen som fick bägaren att rinna över för bolaget som tidigare hade ansökt om att genomgå rekonstruktion. BR Leksaker finns i Visby och butiken har redan tvingats stänga.

I en kommentar säger Top-Toys vd Per Sigvardsson: ”Vi har kommit långt och vår rekonstruktionsplan var godkänd av kreditgivare och domstolen. Vi har arbetat dygnet runt för att få till ett ramverk för rekonstruktionen av Top-Toy. Men tyvärr har vi blivit tvungna att inse att vi inte kan fortsätta på grund av den svaga julhandeln”.

En del av koncernens leksaksaffärer kommer hållas öppna till den 31 december så att kunderna kan byta varor. Men BR Leksaker i Visby är redan stängt.

Artikelbild

LÄS MER: "Stålbad hos leksaksjätten"

Efter fredagens besked om att den danska leksakskoncernen Top-Toy, som driver leksakskedjorna BR och Toys R Us i Norden, går i konkurs fanns det många frågor om vad som gäller för de som julhandlat i någon av kedjornas butiker.

– Rent generellt kan man säga att när ett företag går i konkurs så blir det betydligt svårare att utnyttja sina rättigheter som konsument. Frivilliga erbjudanden som öppet köp och bytesrätt kan man inte som konsument kräva när ett företag går i konkurs, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Toys R Us skriver på sin hemsida att det går att utnyttja bytesrätten i de av koncernens butiker som fortsätter att ha öppet fram till nyår. Men det går inte längre att få pengar tillbaka eller använda presentkort.

Senare på lördagsförmiddagen kom dock beskedet att koncernen backar från sitt uttalande om att presentkort blir oanvändbara i och med konkursbeskedet. Kunder som köpt presentkort på BR eller Toys R Us efter den 30 november kommer att få pengarna tillbaka. Det meddelar en talesperson för Top-Toy, enligt Aftonbladet.

– Jag pratade precis med konkursförvaltaren och det stämmer att presentkort köpta i december kommer bli återbetalade. Vi kommer lägga upp instruktioner på vår hemsida inom kort, säger Lars Bo Kirk, talesperson på Top-Toy, till Aftonbladet.

Också fabriksgarantin ger konsumenten ett skydd.

– Om man har köpt en produkt med fabriksgaranti, som en spelkonsol, går det alltid att vända sig till tillverkaren under garantiperioden.

Att reklamera en vara efter en konkurs är inte omöjligt, men blir ändå avsevärt knepigare när det inte finns någon butik att gå tillbaka till.

– I så fall får man vända sig till tillverkaren. Men de måste i sin tur veta vilken leverantör som butiken har köpt in varan av och det gör det hela betydligt mycket svårare, säger Hans Lundin.