”Har vi råd att säga nej till en kvarts miljard”, är den provocerande frågan som ställs. Det är vad man räknar med att Gotland och dess näringsliv tjänar på Almedalsveckan. Mia Stuhre är projektledare och vill att näringslivet ska vara mer delaktiga eftersom veckan är viktig även för öns företagare.

– Almedalsveckan är inget självspelande piano. Näringslivet behöver engagera sig, säger Mia Stuhre.

”Hur vill vi att Almedalsveckan ska utvecklas, hur kan vi behålla intresset för veckan och hur kan vi göra slutet av veckan intressantare”.

Det är några av frågorna som behöver ventileras.

Klagomålen om att det är dyrt att besöka politikerveckan har följt arrangemanget under några år samtidigt som fler och fler deltagit. Frågan är om kostnaden går att motivera.

– Att arrangörer utvärderar sitt deltagande är ju en självklarhet, men en sak som jag upplever oftast glöms bort när kritik riktas mot arrangörer är den enorma kompetensutvecklingen som de kan få ta del av, hävdar Mia Stuhre.

Boendet är en annan stötesten. Efter hand som veckan växer ökar konkurrensen om boendet, vilket driver priserna.

– Att ordna busstransporter som Slite gjorde i somras, är ett exempel. Det går utmärkt bo i Roma, Fårösund eller Hemse. Kanske någon har en Friggebod på gården att låna ut gratis.

Under dagarna som går minskar antalet besökare vilket innebär att det finns utrymme i slutet av veckan både när det gäller boende och arrangemang.

– Kanske vi kan jobba med ett speciellt tema då, funderar Mia Stuhre som redan noterat ett 80-tal anmälda till workshopen.